free counters

RSS 2.0
Click for RSS!


 

Tankeställare

För bara någon timme sen stod jag och Janina och pratade lite om dittan och dattan som gav mig inspiration till dethär inlägget ,så jag tänkte jag skulle dela med mig av mina tankar och åsikter. 

Ni vet, folk pratar bakom ryggen på folk , och det kommer alltid att vara så. Folk dömmer utan att ens veta hälften av vad som egentligen är på gång. De läser på facebook en sak och tolkar det som något helt annat än vad det egentligen är , och sprider det sedan vidare och det blir värsta trasiga telefonen. Varför ens lägga sig i , tänker jag? Jag menar , skulle jag gå och kasta ut vad jag anser om folket jag har omkring mej varjedag i min vardag, skulle jag kunna skriva en bok om alla de åsikterna? Jag kan ärligt säga att ala de människor jag känner har sina brister och sina problem , men jag dömmer inte dem?  För jag vet att skulle jag hamna i en annorlunda situation , eller i en väldigt knivig situation på något vis, skule jag då vilja att de som kallade sig mina kompisar, att de skulle börja spekulera i det? Nej de rätta är ju helt enkelt att knipa igen nicka och trösta . Jag går inte omkring och säger vissa saker i en negativ klang vidare, säger saker jag bara antar utan att ha fakta, till mina kompisar i olika kretsar? Vad skulle jag vara för vän då?  

Det jag menar altså att det finns alltid en "hack-höna" den som lite står ut den som drar drastiska beslut som alltid har dedär som alla pratar om, och den människan byts alltid ut med jämna mellanrum, det är så det fungerar. Men det är så onödigt? Varför gör man så? Varför sätter man andra i en sits som man själv inte ens skulle vilja vara i? 

För att ta ett exempel kan jag ta mej själv. Jag går inte omkring och förklarar att min mamma är död eller att jag blev mobbad i högstadiet eller att jag gör saker på ett visst vis på grund av att skydda mej själv. Men folk omkring mej är ytliga och drar egna slutsattser och dömmer mitt betende ivarjefall , trotts det står inte jag och skriker och förklarar mej själv att, jag gör såhär för det "sårar" mej mindre, eller jag vill inte prata om morsdag för det känns så tomt ? Nej , för jag anser att man ska inte behöva förklara allt som man gör, människan är en fri varelse? Visst?  Det är inte min skyldighet att gå omking med plakat där min hela berättelse om mitt liv står och min livssituation , så att alla nu säkert fattar hur läget är. Tycker det är så hemskt hur folk dömmer, skvallrar, och pratar fast dom inte vet någonting om vad som händer just nu i mitt eller någon annans liv eller i personens förflutna. Jag förstår inte varför inte folk bara kan öppna ögonen och bara inse att ingenting här i världen är svart på vitt, Allt har sina orsaker. Livet är ingen dans på rosor, allt går inte alltid som planerat. Alla människor är inte goda . man kan inte vara så naiv och tro att alla människor vill en gott, för det är inte så.  Man kan inte gå omkring och påstå saker som man inte vet ett skvatt om, och man kan inte gå och anta saker som du inte har någon aning om.
När folk ser mig ser dom antagligen en glad flicka som alltid ler och skojjar skämtar och lever livet ut till det sista. Det är inte alls vad som egentligen finns bakom masken. Bakom mitt leende döljer sig många problem , många tankar , förtvivleri, och mycket som säkert inte någon någonsin kommer få veta. Sådant som jag håller för mig själv för det inte angår någon annan. Precis som allt annat som jag gör i mitt liv. Varför förstår inte folk sådant? Man går ju inte o berättar precis allt till alla , eller hur?

Nånting som kan se så felfritt och perfekt ut på utsidan , behöver verkligen inte vara det på insidan.Det kan va brustet förstört och itu rivet.  Ta exempel ett ägg, ett ägg ser lika fint ut på utsidan fasst det är nytt som då det är 4 år gammalt. Men då du kläcker det så rinner det endera ut ruttet, eller färskt. Alla människors liv och vardag går att jämföra me det. Man ser kanske inte vad som egentligen finns där under skalet, men då du sätter dig ner för att faktiskt prata om det kan det vara att det hemskaste du någonsin hört som finns på insidan. 

Jag hatar folk som dömmer , jag hatar hur de kan va hjärtlösa och tro det ena och det andra om folk utan att egentligen veta någonting om vad som egentligen hänt eller vad som egentligen händer. 

Jag vet inte vad ni tycker , men såhär tycker ivarjefall jag. Fast klart inte är jag korkad, jag vet att människor alltid kommer fungera såhär , de e så som världen är. Orättvis , ond och hemsk. Utan att ta i . Människan är självisk och försöker alltid både medvetet och omedvetet höja sin egen rang-ordning genom att trycka ner andra , mer eller mindre. Och sin självkänsla och självförtroende. Det är så de fungerar. 

Men jag tycker man skulle kunna försöka ändra å det. Försöka vara en bättre människa än vad som faktat säger. Man kan ju åtminståne försöka. För det är just såhär , såhär som folk börjar må riktigt dåligt. svaga personer drabbas först ,  och tillsist kanske man helt enkelt inte ser en väg ut ur mörkret längre, och dåf inns det ingen återvändo.



Hoppas mina ord fick dig att tänka till lite




Kommentarer
Postat av: tgiff

mmmm

2012-11-01 @ 23:34:41



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback