free counters

RSS 2.0
Click for RSS!


 

Runebergsdagen

Vet ni vad det är för dag idag? Själv hade jag nästan helt och hållet missat det, inte för jag brukar ha speciellt bra koll på alla olika dagar som firas men det är ju faktiskt Runebergsdagen idag!

För er utländska läsare kan jag informera om att Runebergsdagen firas i Finland den 5 februari till minne av nationalskalden Johan Ludvig Runeberg. Och jo då kan man ju undra , vaför just den 5 Febroari?  Men svaret är simpelt, detta datumet är valt eftersom det är hans födelsedag! Ofta firas Runebergsdagen med runebergstårtor, vilket altså är en slags bakelse!

Själv käkar jag aldrig runebergstårtor, inte firar jag det heller, kanske borde börja?


Såhär ser en Runebergstårta ut!




Och detta är altså Runeberg själv 




Kommentarer
Postat av: Anonym

U DON'T SAY?

2013-02-06 @ 20:28:43



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback