free counters

RSS 2.0
Click for RSS!


 

Transsexuell



Jag har själv många gånger gått och funderat på vad som detta innebär, och vad som de olika begreppen betyder. Eftersom jag är intreserad av detta så är jag lite små påläst men det är inte fören nu då jag läste detta som jag fick idén att blogga om det.
Flickorna ( Ja det är så jag ser det) är Vicky Eriksson & Jenna Talackova. 

Vicky Eriksson är som hon själv beskriver sig i sin blogg en person som lever som öppet transexuell i Stockholm.  I hennes blogg kan du läsa om hennes liv, shopping, party & lite skvaller.
Hon avslutar ofta hennes beskrivning om sig själv med
"Att jag är transexuell menas att jag föddes som pojke med lever idag som tjej"

HÄR kan ni läsa ett inlägg i hennes blogg om skillnaden mellan att vara Transa och vara Transsexuell

- "Okunskapen inom transsexualism och andra “former” av transpersoner i Sverige är rätt hög. Människor vet inte mycket, får inte speciellt mycket kunskap i skolan om det eller liknande. Det har länge varit ett lite “gömt” ämne i Sverige. Men nu på senare år så kommer de fram mer och mer. "

Hennes blogg är överlag väldigt inspirerande och väldigt intresant och läsa så ja rekomenderar er att bläddra mellan de olika alternativen i hennes kategorier och läsa lite här och där!
HÄR är även en intevju med Vicky.

HÄR kan du även se ett inlägg där Vicky förklarar att det finns forskning om att Transsexualitet kan vara / är(?) biologiskt!


Jenna Talackova är däremot en Canadensisk model och tv personlighet som väckte stor uppmärksamhet i media under 2012 , eftersom det blev en stor debatt om hennes kön då hon till en början blev diskvaliserd i Miss Universe Canada för att hon var en transkvinna.
(Infon tog jag från Intervjun ovan och Wikipedia, missförstod jag nått har ni länken Här )

Här har ni även några Youtube klipp som är lite rörande, vad tycker ni om dem?




 




Denna video är om Kim Petras , som är en transexuell tjej från Tyskland. Hon är bara 18 år och fick göra en könskorrigering redan när hon var 16, trotts att de flästa länder har det lagligt först då du är myndig. Kim började ta kvinnliga hormoner vid 12 års ålder.

 
 

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

De må verka som en detalj men man bör inte använda uttrycket "byta kön", många transsexuella anser det kränkande. Du använde oxå själv tidigare rätt ord för fenomenet nämligen "korrigera kön".

Svar: Ojdå det måste nog bara ramlat ur mej, tänkte inte efter antagligen , men fint att du läste och märkte att jag sagt fel någonstans i texten, så tack för det! :) (altså absolut inte meningen att kränka någon! )
Jinxed

2013-10-14 @ 22:36:22



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback