free counters

RSS 2.0
Click for RSS!


 

Bilder Från Skogen


Som nämnt i tidigare inlägg va jag och Johan och gick i skogen tidigare, med kom även lillasystern min. Vi hittade faktiskt cirka 5 liter svamp , fast det var kallt som attans trotts att solen lös!




Här står Charlotte mitt i tjärret då vi även plockade lite tranbär, fast inte så mycket så de lönade sig koka sylt eller så, men min farmor tog dem och skulle äta dem sa hon..

 
Här står jag och demostrerar hur ett bra tranbär skall se ut...
Visste ni förresten att man ska låta frosten bita tranbären innan man plockar dem så de skall bli sötare? :)

 
Glada vi i tjärret vandrar...


Tranbärs rankor, eller ja , vad man skall kalla det..
 
 
Här är vi jätte nöjda som fyndar de första trattkantarellerna för dagen
 

Skogsmullen är vi båda två



En random bild på mig


Sedan hittade jag en svamp som jag inte hade någon aning om vad som var , trotts mitt breda art-kunnande gällande varje natur relaterade grej. De liknade små hattifnattar, och visst gav google mej svaret då jag kom hem igen. Det var altså ett gäng Barrklubbsvampar jag hade stött på.


Dagens första gäng med gula Kantareller hittades strax där efter

 
Fundersam fröken som strövade omkring..

 
Letade lite mera...

 
Hittade även en av mina favoritmossor friskt växande omkring.. som jag faktiskt inte riktigt vet vad som heter .. Jag tror det är en undervattens mossa och att det är en levermossa-art men är inte säker..

 
Vi besökte även herr grävling ett varv, tittade på de gryten som finns där i området, såklart såg vi inga grävlingar mitt på dagen men alltid roligt att se om de fixat till nya gångar eller så..
 
 
 
Charlotte än en gång poserar lite i skogen..
 
 
Sen blev jag trött i benen och lite småsur för jag inte hittade mer svamp...

 
Men sen hittade jag lite blåbärsris och blev och fundera på något annat *skratt*

 

Mera vandrande..
 
 
Äntligen hittade vi massvis mera svamp, Trattkantareller den här gången!

 
*Plockar flitigt*


Charlotte fick plötsligt mustasch


Nöjda tjejer , med en påse fylld med svamp!

 
Och det var typ det äventyret det, sedan fick vi kaffe och tilltugg hos min farmor och satt där och rensade dem i cirka en timme kanske. En väldigt mysig lördag var det iallafall, något jag gärna gör om innan snön faller för att stanna.



Kommentarer
Postat av: FlizanLizan

Härliga bilder :D

Svar: tack så mycket! :)
Jinxed

2013-10-20 @ 16:42:28
URL: http://flizanlizan.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback